3D printer gaat Mauritshuis reproduceren

16 januari 2017 door Communicatie BK

Kan een 3D printer een beschadigd monument herstellen? Deskundigen van de faculteit Bouwkunde denken van wel. Zij hebben een NWO-beurs gekregen voor een experiment met ‘klonen’ van gebouwen. Het Mauritshuis in Den Haag is als eerste aan de beurt.

Specialisten gaan de komende tijd de Gouden Kamer (1718) van het Mauritshuis scannen en een deel ervan reproduceren met een 3D printer. Dat moet een 30 centimeter breed en 3 tot 4 meter lang model opleveren, vertelt projectleider Ulrich Knaack. “We willen daarmee laten zien wat er technisch mogelijk is. De volgende stap is een discussie over de vraag wat we eigenlijk willen namaken.”

We kunnen al ontzettend veel met de 3D printer, onderstreept de Delftse hoogleraar Architectural Engineering + Technology (AE+T). In principe is het mogelijk een op het oog exacte kopie te maken van al dan niet beroemde historische constructies en kunstwerken. Die zijn uiteraard niet echt identiek. Het model van de kamer uit het Mauritshuis wordt niet vervaardigd uit hout en goud zoals het origineel, maar uit gekleurd gips. Dat is een goedkope, eenvoudige en snelle methode. Noodgedwongen gebeurt het printwerk in een stuk of tien blokken, want een 3D printer ter grootte van de Gouden Kamer is niet beschikbaar. Maar door die heel secuur in elkaar te lijmen zal het model toch ogen als één geheel. Goede kleur- en lijmtechniek is één van de vele uitdagingen van het project.

Grote uitdaging is ook het beantwoorden van de vraag hoe ver het ‘klonen’ van gebouwen mag gaan. Reconstrueren met 3D-printtechnologie van een recentelijk verwoest monument of een kunstwerk dat is verloren gegaan door brand ligt voor de hand. Reparatie van (delen van) gebouwen in aardbevingsgebied is ook een optie. Maar gaat de printer straks ook replica’s van Nederlandse historische gebouwen en kunstwerken uitspuwen in China? Knaack: “Aan de ene kant is dat een aantrekkelijk idee: dan hoeven mensen er niet meer voor naar de andere kant van de wereld te vliegen. Maar het is een filosofisch-ethische discussie of je dat echt wilt.”

Met het oog daarop participeren ook de leerstoelen ‘History of Architecture’ en ‘Materials in Art and Archaeology’ van de faculteit Bouwkunde in het KIEM-project. Hoogleraar Carola Hein (History of Architecture), die zelf een 4TU-project wijdt aan 3D-reproductie van een Groningse kerk, organiseert een workshop over de cultuurhistorische implicaties.

Naast de faculteit Bouwkunde zijn materiaaldeskundige Joris Dik (3mE, TU Delft), het Mauritshuis, het Rijksvastgoedbedrijf en drie gespecialiseerde bedrijven betrokken. OCE Nederland, Kiwi Electronics en Beyer3D leveren een bijdrage aan de technische uitwerking. De 3D printer gaat zowel constructieve delen als kozijnen, geornamenteerde plafonds en beschilderingen van de Gouden Kamer reproduceren.

Het project wordt in 2017 afgerond. 

© 2017 TU Delft

Metamenu