14 februari 2024

De gezonde stad is een verbonden stad

Hoe kun je een stad zo ontwerpen dat mensen zo prettig en gezond mogelijk kunnen leven? Hoogleraar Machiel van Dorst combineert zijn bouwkundige kennis met zijn achtergrond in de omgevingspsychologie. Voor zijn intreerede pleit Van Dorst voor aandacht voor de stad op ooghoogte: "Waar je woont bepaalt voor een deel ook wie je bent."

08 februari 2024

Delft als laboratorium voor studenten Bouwkunde

Dinsdag 30 januari presenteerden vijf Bouwkunde studenten (TU Delft) hypothetische plannen voor de herontwikkeling van drie Delftse locaties. De Delftse wethouder Frank van Vliet (Klimaat, Cultuur en Openbare ruimte) en stadsbouwmeester Tako Postma gaven hun reacties op de plannen.

17 januari 2024

Workshop op BK tijdens de Deltaweek

Op 11 januari 2024 vond de workshop ‘Digital Engagement in Times of Climate Crisis’ plaats als onderdeel van de TU Delft Deltaweek.

10 januari 2024

NWA beurs en Open Science Fund toegewezen

Twee projecten waarbij bouwkunde onderzoekers zijn betrokken of hoofdaanvrager zijn, hebben onlangs toewijzing gekregen van financiering. Het betreft het project CIVILIAN over burgerbetrokkenheid en project Building 4 Belonging over eenzaamheid.

08 januari 2024

Intreerede Steffen Nijhuis: Landschapslogica

Verstedelijking is naast biodiversiteitsverlies en klimaatverandering een van de grootste uitdagingen van deze eeuw. In 2050 leeft twee-derde van de wereldbevolking in steden. Dat betekent een verdubbeling van het aantal mensen in steden en een verdriedubbeling van de stedelijke footprint. Landscape-based urbanism is een benadering waarbij het landschap de basis vormt voor het ontwerpen van toekomstbestendige stedelijke omgevingen. Op 2 februari geeft Steffen Nijhuis zijn intreerede ‘Landschapslogica’.

29 november 2023

Het ontwerpen van een ‘Klimaatverandering-game’ als innovatief onderwijsvak

De nieuwe generaties van vandaag, vooral jongeren, zullen tijdens hun leven te maken krijgen met voortdurende veranderingen in landschappen. Is het mogelijk om jonge mensen bewust maken hoe klimaatverandering onze landschappen en steden zal veranderen? Kunnen we kinderen en studenten betrekken bij het mede ontwerpen van het landschap, rekening houdend met het veranderende de klimaat?

27 september 2023

AI inzetten voor bouwkunde en bouwkunst

Promovendi Nail Ibrahimli en Shenglan Du doen allebei onderzoek naar de manier waarop architectuur met AI kan worden verbeterd. Nail bouwt AI-modellen die fotogrammetrie combineren met kunstwerkanalyse om gestileerde 3D-objecten te maken. Shenglan raakte gefascineerd door het verwerken van puntenwolken van bomen en het reconstrueren van hun vormen uit ruwe gegevens. Voor haar PhD breidt ze dit uit naar stedelijke objecten in het algemeen.

17 juli 2023

TU Delft lanceert online cursus Sustainable Building with Timber

“De wijze van bouwen en materialiseren moet veranderen,” aldus Arjan van Timmeren, hoogleraar Environmental Technology & Design aan de TU Delft. Meer dan 35% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen is afkomstig uit de gebouwde omgeving, waarvan een derde specifiek gerelateerd is aan de productie van bouwmaterialen zoals beton, metaal en kunststoffen. Naast klimaatverandering zijn er nog andere uitdagingen waar de bouwsector mee te maken heeft, zoals schaarste van grondstoffen, gezondheidskwesties en de noodzaak om voldoende woningen te bouwen.

14 juli 2023

Intreerede Zef Hemel: ‘Mooi land, een Odyssee.’

In zijn Delftse onderzoek naar de revitalisering van stad en land, in het bijzonder Groningen en Friesland, neemt hoogleraar Zef Hemel het noordelijke landschap met zijn rijke bewoningsgeschiedenis als uitgangspunt. In de komende klimaatverandering moeten wij ons voorbereiden op zeespiegelstijging, verzilting, overstromingen, hitte en intense droogte.

28 juni 2023

Hoogleraren Urban Design slaan brug tussen universiteit en praktijk

De Faculteit Bouwkunde heeft twee nieuwe deeltijdhoogleraren bij de sectie Urban Design aangesteld: Anne Loes Nillesen en Tess Broekmans. Met hun praktijkervaring brengen ze waardevolle inzichten naar de academische wereld én andersom. “De TU Delft speelt een cruciale rol bij het aanpakken van grote maatschappelijke vraagstukken. Daar hebben we goede ontwerpers voor nodig.”